Kategórie blogu
Posledné komentáre
Vyhľadávanie v článkoch

Kniha Choroba ako cesta - recenzia

Publikované 13-07-2017 1618
Obľúbené0

Kniha Choroba ako cesta (Citadella 2017, preklad Jozef Klinga) nie je ľahkým čítaním, ako sme upozornení už v úvodnej kapitole. Jej náročnosť sa v prvom rade vzťahuje na obsah, ktorý sprostredkúva, no porozumenie čitateľovi neuľahčuje ani forma textu a jeho preklad. Nechcem tým, pravdaže, nikoho odrádzať, ale vyzdvihnúť fakt, ze text čerpajúci z filozofie, semiotiky, psychológie, lingvistiky a možno tak trochu lietajúci aj v ezoterických vodách si vyžaduje kriticky mysliaceho čitateľa s otvorenou mysľou. Publikácia Ruedigera Dahlka a Thorwalda Dethlefsena má populárny charakter, a preto k nej tak treba i pristupovať.

Prvý autor ma za sebou úspešnú kariéru psychoterapie a prírodného liečiteľstva, ten druhý je navyše známy zástanca ezoterickej psychológie. Spoločne sa podujali pozrieť na chorobu ako na niečo, proti čomu netreba bojovať, ale v prvom rade pochopiť a ak máme na mysli vlastnú chorobu, potom pochopiť najmä samých seba. Autori rozdelili knihu na dve časti a je nutné, aby sme ich čítali v poradí, v akom sú uvedené. Prvú časť tvorí filozofia ich myšlienkového systému, hneď za ňou nájdeme klinické obrazy chorôb s výkladom ich významu. Zradnosť preskočenia prvej časti tkvie v tom, že si čitateľ neosvojí koncept, ktorý nám autori predostierajú a danú chorobu, ktorú si vyhľadá v druhej časti a ktorá ho zaujíma, bude vnímať bez potrebnej hĺbky a súvislostí. Nemožno sa identifikovať so symbolickým významom choroby bez sebareflexie, nemožno si prisvojiť príčiny choroby, to by nás veľmi vážne zranilo.

Autori opúšťajú vedecky rámec, pričom sa na účet klasickej medicíny ujde aj niekoľko kritických poznámok. Z mnohých uvediem neľudskosť a stratu celku živej bytosti zo svojho zreteľa. Veď človek je duch, duša i telo, a keď nás niečo bolí, nemožno intervenovať len na materiálnej úrovni, ako sme toho často svedkami pri návšteve lekára. Text je preto taký náročný, lebo od čitateľa vyžaduje pozrieť sa na chorobu z nového uhla pohľadu, racionálne myslenie vyvážiť rovnakou, ak nie väčšou dávkou obrazotvornosti, naučiť sa počúvať vlastnú intuíciu, zaradiť do svojho života asociácie,  pracovať s fantáziou či iróniou. Autori totiž veria, ze príznaky choroby sa „prejavujú ako telesné vyjadrovacie formy psychických konfliktov a pomocou svojej symboliky sú schopné odmaskovať konkrétny problém pacienta“.

Základom osvojenia si konceptu tejto knihy je pochopenie, ze náš život, príroda i človek samotný sa riadia zákonmi polarity – vedomie/spánok, noc/deň, dobrý/zlý, ľavá/pravá hemisféra… Prostredníctvom týchto príkladov nám ho autori aj demonštrujú. Spôsob ako sa vzájomne vyvažujú a ako ovplyvňujú náš život a rozhodovanie na každodennej úrovni ponúka zaujímavý pohľad na nás samých v celkom bežných situáciách. Vieme si to predstaviť, lebo sú nám blízke. Mnohí však môžu mať problém s abstraktným jazykom, ktorí autori vo veľkej miere používajú. Daná problematika by si tiež zaslúžila oveľa širší priestor, nahustenosť myšlienok porozumeniu veľmi nepomáha, no možno ho odstrániť opakovaným čítaním či rozširujúcim štúdiom.

Aj keď neporozumieme všetkým myšlienkam, o ktorých autori referujú, iste si v tejto knihe každý nájde fragment, ktorý do hĺbky osloví jeho vnútorný svet. Napokon to je aj zmyslom knihy, uvažovať prostredníctvom nej o vlastných zdravotných problémoch, pretože „uzdravenie je vždy spojené s rozšírením vedomia a s dozretím“.

---

Pre BZ napísala Bea Beláková